Но дори и да се държат като състезателни Roland иска колите му да са достатъчно надеждни, за да са подходящи за ежедневна употреба. За да бъдат тези коли годни за улиците, те трябва да преминат стриктни европейски тестове. Но все пак всичко най-добро е свързано с Ауди.
Roland Gumpert:
-Никога не трябва да забравям, че създавам пътническа кола. Правим тестове за: сблъсък, емисии, детска безопасност, за страничен сблъсък, сблъсък с пешаходец, всичко възможно.
Животът на една малка независима компания не е лесен. Разработката, теста и създаването на една супер кола струва милиони. Дори и големите играчи като Астон Мартин, Ферари и Ламборджини често имат трудности. Roland Gumpert добре знае това. Работил е над 30г за Ауди / Audi , където е създавал едни от най-бързите коли на планетата. Но най-голямата му мечта винаги е била да създаде своя супер кола, свободен от корпоративната зависимост.
Roland Gumpert:
-Цял живот разработвам коли, но този проект беше за създаването на завод от нулата, без ограничения.
До един момент е бил сам, инвестирал цяло състояние в малката си компания, намираща се на последния етаж на бивша фабрика за шевни машини от „Съветската епоха“, на 180км южно от Берлин, в гр Алтенбург. Всички коли на Gumpert се правят там само от 40души персонал (което включва и хигиениста). Цялата компания е събрана на място, не по-голямо от размери на олимпийски плувен басейн, но всичко е много сериозно. Тук има поточна линия, заварачна работилница и малък магазин. Точно до тях има офис за дизайн и администрация. Roland Gumpert има отделен офис. Това може да не е огромният завод, който си представяме че е нужен за създаване на тази супер кола, но за производствения мениджър Marc Fritzsche, мястото е идеално.
Marc Fritzsche:
-Организацията на производството тук е сравнително лесна в сравнение с други места в Германия. Освен това в района има много квалифициран персонал. Porsche и BMW имат фабрики в близост, така че умелите техници са много.
“Apollo” е висша форма на инженерството и създаването му иска умение и желание.
За бутиков производител като Gumpert, създаващ само няколко коли годишно, не е рентабилно да харчи милиони за дизайн и създаване на части в завода. Вместо това, частите се купуват от 60 европейски доставчика. Мрежата достига Англия на север и Италия на юг. Компанията съществува като „завод“ из цяла Европа, а фабриката в Алтенбург е в центъра на мрежата. Впечатляваща логистична организация.
Не винаги е било безпрепятствено, да създадеш точната кола по точния начин е половината битка. Другата половина е да я продадеш. Последните години са били тежки, както разказва Bastian Schafer, началник „Маркетинг“.
Bastian Schafer:
-Имахме поръчки, но покрай икономическата и финансова криза, загубихме няколко. Ако продавате само 20 коли годишно и загубите 10 от тях, това е половината ви печалба, която може да погуби толкова малка компания.
Компанията почти фалирала през 2010г. Само парите на инвеститорите спасили мечтата на Г-н Gumpert.
Съществуването им все още е несигурно и абсолютно всяка продажба е от значение. За да се чуе гласа им сред претъпкания пазар на супер коли, компанията планира новият модел „Apollo“. Теглото ще бъде намалено, мощността увеличена и ще може да се купи само в черно. Това „Apollo” ще бъде максимално агресивно и за да съвпада на нагласата ще се нарича „Разярен – ENRAGED”.
Roland Gumpert:
-По-леко е, има повече конски сили, по-добра скоростна кутия и по-добро охлаждане. Ще надвие дори обикновеното „Apollo” на пистата и на пътя.
За да привлекат вниманието на света, планът е да разкрият новата кола на най-престижното събитие в сферата – „Международният Женевски Автосалон“.
А то започва в заваръчната работилница…
Като всяко „Apollo” , “Разярен“ започва живота си като 211 отделни хром-молибденови тръби. Хром-молибденът е олекотена стоманена сплав, която е двойно по-здрава от обикновената стомана. Лекотата и здравината я правят идеална за създаване на самолети, нефтени платформи и супер коли. Тръбите биват срязани с лазер и споени, за да създат шасито – структурното ядро на колата. Дизайнът остава почти непроменен от този на колите през 50те. Толкова е ефективен, че съвремените супер коли като Audi R8 / Ауди Р8 и Lamborghini Gallardo все още го ползват. Шасито бива изградено от секции, така всяка секция бива създадена според точни спецификации. Точността е изключително важна. Ако някоя тръба не е идеално подравнена или заварена тя може да отслаби контрукцията. Загубата на скорост би била катастрофална. След като са създадени главните подсекции, те биват заварени заедно в една конструкция. Целият процес отнема на двамата заварчици цял месец.
Като началник подръжка в Ауди / Audi, Roland Gumpert, спомогнал за създаването на легенда „Audi Quattro”.
“Quattro” беше революционно. Беше първата състезателна кола с постоянно задвижване на 4те колела. Издуха съперниците си, спечелвайки 4 Световни шампионата и 24 Световни ралита.
След като спечелва световно рали, Roland Gumpert иска да победи отново на пътя. Той бързо осъзнава, че стабилността е ключова. Но този път ще увеличи сцеплението, използвайки аеродинамика.
Състезателните коли използват аеродинамиката, за да прилепят колата към платното. Roland смята, че останалите производители не използват максимално този трик. Аеродинамичният натиск е сила, която може да се използва да долепи колата към земята при висока скорост. Точно обратното на подемната сила, която позволява на самолета да полети. Този натиск дава на колата по-добро сцепление, така че тя може да ускорява по-бързо, да взима по-агресивно завоите и да спира по-рязко.
Roland Gumpert:
-Мечтата ми беше да имам кола с толкова голям аеродинамичен натиск, че при високи скорости да мога да карам по тавана на тунел.
Roland напуска Ауди през 2002г и моли бивши колеги да му помогнат в създаването на най-добрата супер кола, която на практика се оказва създадена от екипа на Ауди.
Hans-Peter Fischer не устоял на възможността. Като дете бил вдъхновен да стане инженер от победите на Gumpert в световни ралита.
За да получат максимален натиск те имат смела идея. Ще създадат пистова кола за пътя, вместо пътническа кола за пистата.
Hans-Peter Fischer:
-За да постигнем най-добра аеродинамика за „Apollo” колата трябваше да е възможно най-ниска. Цялата кола не е по-висока от 1м и 10см. Това е една от най-ниските коли с регистрационен номер в света.
Ултра ниското купе е само един от ключовите елементи, спомагащи за максимализиране на аеродинамичния натиск. Други такива са специални отвори над калниците, огромен заден спойлер и много специфична долна част.
Hans-Peter Fischer:
-При предния спойлер въздухът влиза на височина близо 60мм. Пътувайки към задницата, става все по-широко, създавайки отрицателно налягане, което прилепва колата към пътя.
Докато бързо дружещият се въздух минава под колата, увеличаващото се пространство от предницата към задницата създава промяна в налягането, залепвайки колата към пътя. А за да задържат въздуха с ниско налягане под колата, те използват въздушна завеса, създадена от генератори на вихрушка.
Hans-Peter Fischer:
-Създават ефект на мини торнадо, превръщайки ги във въздушна вихрушка по протежение на колата, което пречи на въздуха да избяга отстрани изпод нея.
Нюрбургринг, Германия. Дължина 22км и 800м., завои 73, смъртност – от 3 до 12 случая годишно, прякор: Зеленият ад. Вероятно най-тежката състезателна писта на земята. Тя е била дом на немското „Гран При“ преди да бъде обявена за твърде опасна за Формула 1. Сега производителите на коли използват тази писта, за да докажат колко са бързи колите им. Мисията на екипът е била да докажат, че това е най-бързата кола на тази писта.
През 2009г Gumpert пристигат на пистата, за да докажат че “Apollo” е най-бързата пътническа кола в света. Със средна скорост 172км/ч минава трудното 23 километрово трасе за време от 7мин и 11сек. , трето най-бързо в историята. Фантастично постижение за малка независима компания. Но времето лети, а в бизнеса със супер коли трябва да еволюираш, за да оцелееш. За да имат шанс да грабнат погледите и в Женева, те се нуждаят от „Apollo ENRAGED”.
“AX lightness” е компания, която създава части от въглеродни нишки за състезателни коли за компании като Ауди, Мерцедес. Те спечелили възможността да създадат таблото и клетката за безопасност на „Разярен“. Тази кола е една идея по-луксозна от оригиналното „Аполо“ и затова и най-малките детайли са важни. Те направили така, че шарките по частите от въглеродни нишки да са ориентирани в една посока.
Клетката за безопасност бива завивана и залепена към рамата. 120 литровият резервоар е точно зад клетката за безопасност.
Има добра причина да е там, централизиране на теглото. В „Разярен“ значително тежките трансмисия, двигател, резервоар и шофъор са поставени близо до централната линия на колата. Всички компоненти са поставени така, че при всякакви условия пълен или празен резервоар, с шофъор или без, разпределението на теглото остава не променено. Така осигуряват стабилност и добро поведение на пътя във всяка ситуация.
Краш боксът е създаден от специален алуминии, който прилича на картон. При сблъсък той се смачква по контролиран начин, за да намали удъра за возещите се в колата. Повечето стандартни пътнически коли имат един радиатор. Най-високият клас спортни коли може да имат два, а тази кола има три. Един от тях се намира в краш бокса, защото в предната част на колата няма много място. Три радиатора + поемане на въздух тип „Формула 1“ са важни за охлаждането на чудовищния двигател.
*двойно турбо *8 цилиндров *5 клапана на цилиндър *4 камери
Да построиш нов двигател от нулата е сериозно предизвикателство. Роланд избира за своето бижу 8 цилиндровия звяр – двигател на Ауди / Audi.
Ауди РС6 / AUDI RS6 обикновено този двигател има чиста мощност от 450 к.с. За първият „Аполо“ ги вдигнали до 650 к.с. За „Аполо Разярен“ Roland иска много повече. Екипът успява да достигне впечатляващите 780 к.с. ЧИСТА МОЩНОСТ, с което обрича проектът си за супер кола на успех. Има добра причина серийте „Аполо“ да се нуждаят от толкова мощни двигатели. Колите създават много силен аеродинамичен натиск, за да имат по-висока скорост при завоите . Но това допълнително напрежение би забавило колата при правите отсечки. Аеродинамичният натиск спомага за сцеплението, но допълнителното тегло се нуждае от мощен двигател. „Разярен“ има над 4км жици. Предното стъкло на автомобила е на стойност $1600 , направено по потъчка от Швейцария. Били са нужни огромни усилия за 60 компаний из цяла Европа, за да може да бъде сглобен „Аполо Разярен“ за рекордно време.
*чиста мощност 780к.с. *тегло 1,175кг. *от 0 до 100км – 2.9сек *Максимална скорост 330км/ч *цена $1 000 000
Точно казано: „Състезателна кола с регистрационни номера“.
Автор: Ц.Костова